טיפולחליתם בסרטן הערמונית? בשורה טיפולית חדשה לחולים באמצעות קרינה ממוקדת

סרטן הערמונית הוא כידוע אחד מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר בעולם והוא גורם התמותה השישי בשכיחותו בקרב גברים. מאז שנות התשעים חלה עלייה משמעותית במספר החולים בסרטן הערמונית, והסטטיסטיקה בארץ מדברת כיום על אחד מכל תשעה גברים שחולה במחלה זו.

על אף שמקרי ההחלמה הינם רבים, מדובר עדיין בסרטן קטלני שיחד עם סרטן השד, המעי והריאות אחראים לכמעט 50% ממקרי התמותה מסרטן ברחבי העולם.

בשנים האחרונות, לאור המודעות הקיימת בציבור בנוגע לגילוי מוקדם וכמו כן הודות לטיפולים המתקדמים, כ-92% מהגברים שחולים במחלה מצליחים להחלים ממנה.

על אף הטיפולים המקובלים כיום בסרטן הערמונית שכוללים הקרנות ולבסוף כריתה של בלוטת הערמונית, ישנם עדיין גברים הנאלצים לחוות חזרה של המחלה והפעם בצורה חמורה יותר.

חזרת המחלה מתבטאת בהופעה של גרורות בגוף ובעיקר בעצמות, אשר גורמות לכאבים קשים מאוד, התפתחות של שברים בעצמות ובסופו של דבר ירידה באיכות חייו של החולה והאצה של התמותה מהמחלה.

תרופה חדשה המשתמשת בטכנולוגיה ייחודית של קרינה נמצאת כיום בשלבי פיתוח סופיים ונראה כי היא מציעה לחולים בסרטן הערמונית תקווה מסוימת.

הטיפול החדשני והמחקר פורץ הדרך

חברת "באייר" העולמית הציגה בחודש שעבר בכנס של האגודה האירופית לסרטן שנערך בשוודיה את הטיפול החדשני שהיא מציעה.

מדובר בתרופה בשם "אלפרדין" שפועלת בטכנולוגיה ייחודית וחדשנית. התרופה פולטת קרינה מסוג אלפא שהיא קרינה בעלת עוצמה חזקה וחדירות נמוכה. משמעות הדבר היא שבעוד שהעוצמה שהתרופה פועלת בה היא רבה, היא איננה חודרת ופוגעת באותה עוצמה ברקמות שנמצאות בדרך לאזור הגידולי, אלא רק בסביבתו המיידית והקרובה.

הטיפול הוגדר כפורץ דרך מכיוון שבניגוד לטיפולים הקיימים כיום כמו כימותרפיה והקרנות ופוגעים בכלל רקמות הגוף, בין אם באופן סיסטמי כמו כימותרפיה, ובין אם באופן ממוקד אך לכל עובייה של הרקמה שנמצאת מעל הגידול כמו הקרנות, הטיפול החדשני מציע מקסימום של יעילות לעומת מינימום של פגיעה ברקמות שכנות.

מהלך המחקר ותוצאותיו

חברת "באייר" פרסמה בכנס נתונים ממחקר מתקדם שבדק את יעילותה של התרופה בחולים עם סרטן הערמונית. במחקר השתתפו 922 חולים מ-19 מדינות כאשר חלקם קיבל טיפול בתרופה החדשה וחלקם קיבל טיפול דמה המכונה בעגה המקצועית "פלצבו".

החוקרים התוודו במהלך הכנס כי התוצאות הפתיעו גם אותם, מכיוון שלא ציפו להבדל גדול כל כך בין הקבוצה שקיבלה את התרופה לבין הקבוצה שקיבלה את הפלצבו.

הסיבה העיקרית להפתעה הייתה שמלבד לטפל בתסמיני המחלה, הקבוצה שקיבלה טיפול בתרופה האמיתית גם נהנתה משיעורי תמותה נמוכים בכ-30% מאשר בקבוצת הביקורת. החולים שקיבלו את הטיפול דיווחו על הקלה משמעותית בכאבים וכן נצפה כי הם פיתחו תופעות לוואי בשיעור נמוך בהרבה מאשר הקבוצה שקיבלה את טיפול הדמה.

פרסום תוצאותיו של מחקר זה מעורר תקוות רבות בקרב הקהילה הרפואית העוסקת בסרטן הערמונית שכן במידה ותרופה זו תקבל אישור, היא תוכל לסייע רבות לחולים שסובלים מהישנות של המחלה ובייחוד לאלה שסובלים מגרורות בעצמות עקב כך.

פריצת הדרך האמיתית היא בכך שהטיפול, שהיה מכוון רק להקלה בסימפטומים, מתברר כהצלחה גם בקריטריון הכל- כך חשוב של הארכת חיים. החוקרים הדגישו כי הם תולים תקוות רבות בכך שהתרופה תוכל לסייע גם בטיפול בסוגי סרטן אחרים.

לחולים המתמודדים עם חזרה גרורתית של סרטן הערמונית לאחר כריתה של הבלוטה ישנן כמובן אופציות טיפוליות אחרות וביניהן כימותרפיה, הקרנות וכן טיפולים חדשניים הכוללים שימוש בתרופות מכוונות מטרה ותרופות ביולוגיות, או החלפת הסכין בלייזר. אך תרופה זו, באם תאושר, תוסיף גם להם בוודאי תקווה רבה.

ראו גם:

HIFU – טיפול חדשני באולטראסאונד בעל עוצמות גבוהות לסרטן הערמונית

תרופות חדשות מביאות תקווה לחולים בסרטן הערמונית

דילוג לתוכן