תרופות חדשות שפותחו לאחרונה מביאות תקווה לחולים בסרטן הערמונית בשלבים מתקדמים. התרופות RA-223 ו MDV3100 נמצאות בתקופה זו בבדיקה של רשות המזון והתרופות האמריקאית ה FDI.

תרופות אלה מיועדות לחולים במצבים מתקדמים של סרטן ערמונית עמיד לסירוס. עד כה לא היו לרפואה מענים תרופתיים לסוג זה ושלב זה של המחלה, כך שפיתוח תרופות אלה מהווה פריצת דרך.

מהו סרטן ערמונית עמיד לסירוס, ומדוע פותחו פחות תרופות לשלב מחלה זה עד כה?

סרטן הערמונית זו מחלה שאחד הגורמים המאיצים אותה הוא הורמון הטסטוסטרון הגברי. הטיפול הנפוץ במחלה הוא מתן תרופות המורידות את רמת הטסטוסטרון ובכך מאטות ואף מפסיקות את התפתחות הגידול הסרטני.

סרטן הערמונית עמיד לסירוס הוא סוג גידול שאינו מושפע מן התרופות מפחיתות הטסטוסטרון וממשיך להתפתח גם עם לקיחת תרופות אלה.

שלב סרטני זה הוא שלב מתקדם של סרטן הערמונית ולרוב מלווה בגרורות. לשלב זה של המחלה יש לרפואה מגוון מצומצם של טיפולים ותרופות להציע.

אחת הסיבות לכך שהמחקר המדעי ותעשיית התרופות מעדיפים להתמקד בשלבים הראשונים של המחלה ובפיתוח תרופות וטיפולים ואמצעי אבחון לשלבים אלה, בהם יש סיכוי רב לריפוי מלא.

ההעדפה היא להשקיע במניעה וטיפול כשהסרטן עוד בתחילתו, ופחות בתרופות יקרות מאד לשלבים מתקדמים, שכל שהן יכולות לעשות זו הארכת חיים לחודשים ספורים.

אולם, עבור החולים במחלה הנמצאים בשלב זה, גם הארכת חיים בכמה חודשים משולה לעולם ומלואו. לכן התרופות החדשות מעוררות תקווה רבה, מאחר והן מבטיחות הארכן חיים וצמצום הסבל והכאבים מהם סובלים החולים.

מהן התרופות RA-223 ו MDV3100?

התרופה RA-223 שלה שמות נוספים: רדיום 223 כלוריד ואלפרדין מספקת קרינה לגידול הסרטני ולעצם. בכך היא גורמת לעיכוב של עד כחמישה חודשים בנזק שנגרם לעצם, ומונעת או מעכבת את הצורך הצורך בניתוח ובטיפולי הקרנה. בנוסף נמצא כי התרופה הצליחה להאריך את חייהם של החולים בשלושה עד חמישה חודשים.

התרופה MDV3100 או בשמה הנוסף מדיביישן, היא תרופה הפועלת כמעכב אנדרוגן. היא נקשרת לקולטנים של התא הסרטני ובכך מונעת ממנו לגדול.

אצל חלק ניכר מהחולים שהשתתפו במחקר גרמה התרופה להצטמקות הגידול הסרטני. התרופה נמצאה כמפחיתה ב 37% את הסיכון למוות, וכן כמפחיתה ברמת ה PSA . PSA

זו בדיקת דם המודדת את רמות ה PSA שהוא אנטיגן ספציפי לערמונית, וזו נחשבת כיום לבדיקה הטובה ביותר לאיתור ואבחון סרטן הערמונית.

רופאים מומחים לסרטן הערמונית גרורתי עמיד לסירוס מקווים כי שילוב של שתי התרופות יוכל להאריך את חיי החולים ולו בכמה חודשים, וכן לצמצם את הסבל והכאב.

על אבחון מוקדם של סרטן הערמונית

אבחון מוקדם של סרטן הערמונית וטיפול מתאים בזמן, עשוי להביא להחלמה מלאה.

את המחלה ניתן לאבחן בעזרת בדיקת דם פשוטה. במידה והגידול מתגלה בשלבים ראשוניים ניתן לבצע ניתוח רובוטי מיקרוסקופי להסרת הערמונית. כאשר הניתוח מבוצע בזמן, ניתן להסיר את הגידול במלואו. הניתוח מביא להחלמה מלאה, חזרה להטלת שתן תקינה ולתפקוד מיני תקין ומלא.

מחקרים מראים כי גילוי מוקדם וטיפול בזמן של סרטן הערמונית מביא להחלמה של 100% מהחולים!

קבוצות הסיכון לחלות במחלה הם גברים בעלי גנטיקה משפחתית של סרטן הערמונית וגברים בעלי עודף משקל רב.

ההמלצה היא לעבור בדיקה מדי שנה החל מגיל 45 . ישנן כמה בדיקות: בדיקה ידנית המתבצעת על ידי אורולוג, ובדיקת דם לבדיקת רמת ה PSA.

גילוי התרופות החדשות מאפשר לחולים במצבים מתקדמים של המחלה הארכת חיים וצמצום הסבל.

ראו גם:

אקסטנדי Xtandi – תרופה חדשה לטיפול בסרטן הערמונית

טיפול אנטי-אנדרורוגני בסרטן הערמונית מעלה את הסיכון למחלות וסקולאריות

בדיקת שתן חדשנית המגלה סרטן ערמונית מגיעה בקרוב לישראל – Sentinel

דילוג לתוכן