זכויות חולי פרוסטטהחלית בסרטן הערמונית? בשל מצבך אתה זכאי למגוון זכויות רפואיות כמו גם זכויות במס ההכנסה והטבות בפוליסת הבריאות. הכר את זכויותיך

סרטן הערמונית מתבטא בגידול סרטני בפרוסטטה- בלוטה במערכת הרבייה הגברית. התפרצות המחלה מתרחשת כאשר תאים בערמונית עוברים מוטציה ומתרבים ללא כל שליטה. במצב כזה, התאים עלולים להתפשט מחוץ לערמונית וליצור גרורות סרטניות, בעיקר בקשרי הלימפה ובעצמות. בקרב אנשים שבגופם מתפרצת המחלה עלולות להופיע הבעיות הבאות: קשיים בהטלת שתן, מיחושים, בעיות זקפה וכדומה.

חולי סרטן הערמונית הינם גברים, בעיקר מעל גיל 50. תאי סרטן זה שכיחים בקרב הגברים, והגידול מסוגל להישאר ללא כל שינוי במשך זמן רב. התאים הסרטניים בפרוסטטה מופיעים אצל שליש מהגברים שעברו את גיל 50, ואצל הרוב המוחלט של הגברים מעל גיל 80. לרוב, סוג סרטן זה מתפתח לאט, כך שגברים זקנים הנושאים תאים סרטניים כאלה לא מגלים כלל תסמינים.

חלק מחולי הסרטן עוברים טיפולים קשים. מרבית זמנם סובב סביב הטיפולים על מנת שיוכלו לקבל טיפול מוצלח במחלתם. ההתמודדות עם המצב בעקבות המחלה מצריכה גיוס כוחות נפשיים שלא תמיד קלים להשגה.

ישנם חולים שבעקבות המחלה מאבדים את כושר עבודתם ורמת הכנסתם יורדת באופן משמעותי. כדי לסייע לחולי סרטן הערמונית להמשיך ולתפקד, מוסדות המדינה מעניקים להם הטבות כספיות.

ביטוח לאומי

קצבת נכות כללית

קצבה זו תינתן לחולי הערמונית שאיבדו לפחות 50% מכושר השתכרותם, בעקבות 60% נכות רפואית עקב ליקוייהם, או 40% נכות כשליקויי אחד הוא 25% ומעלה. ביטוח לאומי מקל על החולים בתהליך בכך שהוא מקבל טופס מיוחד מאונקולוג מטפל שמעיד על מצבם. במקרים מסוימים, הטופס פוטר את החולים מלגשת לוועדות רפואיות.

חולי סרטן רבים מקבלים קצבת נכות מלאה לתקופה זמנית בתקופה שבה הם מקבלים טיפולים, עד שמצבם ייטיב. בסיום הטיפולים החולים מזומנים שוב לוועדה, שם יחליטו על המשך קבלת הקצבה וגודלה, או על הפסקתה.

קצבת שירותים מיוחדים

כשחולי סרטן הערמונית (לפני גיל הפנסיה) זקוקים לסיוע בתפקוד היומיומי ותלויים בזולת לשם כך, הם זכאים לקבל את הקצבה, שניתנת בתוספת לקצבת הנכות. לרוב, אלו הם חולי סרטן שעוברים טיפולים כימותרפיים.

קצבת נפגעי עבודה

כאשר מחלת הסרטן מופיעה בעקבות חשיפה לחומרים מסרטנים, והחולים מוכיחים את הקשר הסיבתי ביניהם לבין התפרצות המחלה, הם יוכרו כנפגעי עבודה.

החולים יזכו לקצבה זו, שאת גובהה מחשבים לפי אחוזי הנכות והשכר שקיבלו לפני שחלו. החולים יזכו בפיצוי כספי על אובדן כושר ההשתכרות, טיפולים רפואיים בחינם ושיקום מקצועי. והיה והחולים נפטרו כתוצאה מסרטן הערמונית, השארים שלהם זכאים ל"גמלת תלויים בנפגע עבודה".

ביטוח בריאות

חולי סרטן הערמונית שרכשו פוליסת בריאות בטרם חלו זכאים לטיפולים, להשתתפות ברכישת תרופות ולניתוחים שאינם כלולים בסל הבריאות.

חולים שרכשו בטרם חלו פוליסת ביטוח בריאות שכוללת סעיף "גילוי מחלות קשות", יקבלו פיצוי חד פעמי לפי תנאי הפוליסה. חולים שרכשו פוליסת ביטוח לפני שחלו, הכוללת כיסויים למקרי אובדן כושר עבודה, והשתכרותם נפגעה בעקבות המחלה או הטיפולים, זכאים לפיצויים מחברות הביטוח.

מס הכנסה

חולים בעלי אחוזי נכות של יותר מ-90% זכאים לפטור ממס. הם עוברים טיפולים כימותרפיים, סובלים מגרורות, או עברו ניתוח להוצאת הגידול. הפטור הינו זמני. במידה והחולים סובלים מליקויים נוספים, שמגיעים יחד לאחוזי נכות של יותר מ-90%, ייתכן שיקבלו פטור לצמיתות.

פנסיית נכות

חולי סרטן הערמונית שהפרישו כספים לקרן פנסיה, זכאים ל"גמלת פנסיה לנכות" אם איבדו את כושרם לעבוד, בתנאי שמיצוי את ימי המחלה שלהם. פנסיית הנכות תינתן לעובד לפני גיל הפנסיה, כאשר במקביל הוא צובר את הזכויות לפנסיית הזקנה.

*             *

*

ראו עוד בנושא זכויות חולי סרטן

דילוג לתוכן